Sounding Wounds – Musik som minnesbärare av trauma och motstånd
Inom ramen för European Festival: Ukrainian Spring 2025 presenterades det konstnärliga forskningsprojektet Sounding Wounds på Kungliga Musikhögskolan.
Initiativtagare till projektet är Natalya Pasichnyk – konsertpianist och konstnärlig forskare vid KMH – som ledde kvällen och delade med publiken resultat av sin forskning i ett projekt som konstnärligt utforskar begreppet kollektivt trauma.
Foto: Mikael Karlin
I en fullsatt sal fick publiken uppleva hur musik kan fungera som bärare av historia, trauma och motstånd – och hur den muntliga traditionens närvaro i ett klassiskt konsertprogram kan fördjupa förståelsen och förvandla själva lyssnandet.
Programmet kretsade kring verk av den ukrainske tonsättaren Borys Lyatoshynsky, som under sin tidiga karriär verkade i en modernistisk och experimentell stil – radikal och nyskapande för sin tid. Men under andra världskrigets svåra år, när Ukraina pressades mellan två destruktiva makter – Sovjet Ryssland och Nazi Tyskland – vände han sig i sitt komponerande till gamla ukrainska folkmelodier. Det var kanske det enda musikaliska uttryck som levde kvar från Kozackstatens tid, då allt kulturskapande inom nationell identitet hade förbjudits.
Professor och pianist Staffan Scheja framförde inledningsvis en av preludierna ur Shevchenko-sviten utan introduktion, för att låta publiken möta verket i sin renaste form. Därefter följde en presentation av kontexten: Shevchenkos poesi, de musikaliska citatens ursprung och kobzartraditionens betydelse i den ukrainska kulturen.
Foto: Mikael Karlin
Kobzaren Taras Kompanichenko – en av Ukrainas mest framstående traditionsbärare – framförde den sång som ligger till grund för preludiet i autentisk stil, följt av en andra tolkning av samma stycke framförd av masterstudent i piano Cosmin-Stefan Huluptuc. Kontrasten i lyssningsupplevelse före och efter denna kontextualisering blev en central del av kvällens budskap.
Foto: Mikael Karlin
Publiken fick därefter höra ytterligare ett preludium ur sviten framförd av Stefan Vartejaru, masterstudent i piano, och Lyatoshynskys Stråkkvartett nr 4, mästerligt framförd av studenter från KMH Vidar Karlsvärd (violin), Felicia Billerhag (violin), Thoran Nilsson (viola), Elis Hakola (cello).
Foto: Mikael Karlin
Taras Kompanichenko framförde de folkmelodier som Lyatoshynsky använt som tematiskt material – vilket gav publiken möjlighet att höra och känna sambandet mellan den historiska sången och dess konstmusikaliska tolkning.
Här visades hur sånger, djupt rotade i det ukrainska folkets kollektiva minne, har transformerats till konstmusik som bär både personliga och nationella sår. Många i publiken stannade kvar efter konserten för att ställa frågor.
Kvällen blev en stark konstnärlig demonstration av hur musik kan fungera som bärare av historia, trauma och motstånd – och hur kollektivt minne kan få nytt liv genom lyssnande, gestaltning och reflektion.