European Festival: Ukrainian Spring 2025 öppnade inför fullsatt salong på Konserthuset Stockholm

Den 1 maj öppnade European Festival: Ukrainian Spring 2025 med en oförglömlig kväll i en fullsatt GrünewaldsalKonserthuset i Stockholm. Över 500 personer deltog i öppningskonserten, som bjöd på en kväll fylld av musik, samtal och starka känslor.

Festivalen, som i år har temat “Oh, you are Ukrainian? – Ukrainian Stars on the World's Stages”, belyser stora kulturpersonligheter med ukrainska rötter som har gjort betydande insatser i europeisk kultur, men vars ursprung ofta har förblivit okänt. Genom musik, dans, litteratur, film och samtal får vi lära känna dessa mästare på nytt.

Kvällen inleddes med ett samtal på temat “Kulturens roll i krigstid” med Stefan Forsberg, preses för Kungliga Musikaliska Akademien och tidigare konserthuschef, Stefan Hedlund, professor i öststatsforskning vid Uppsala universitet, Sevgil Musajeva, chefredaktör för Ukrainska Pravda, och Tetiana Filevska, konstnärlig ledare för Ukrainian Institute i Kyiv, modererat av journalisten och författaren Lisa Bjurwald. Paneldiskussionen var kompromisslös och tog upp svåra frågor – om Rysslands användning av kultur som vapen, om ansvar och ledarskap hos chefer för kulturinstitutioner som fattar beslut om konserter, artisters medverkan och repertoarer, samt om Rysslands ansvar för kriget.

Foto: Mikael Karlin

Efter samtalet följde en konsert där en kammarorkester från Lviv National Philharmonic Orchestra framförde ett mäktigt program där bland annat verk av Ukrainas tre stora samtida kompositörer – Valentyn Silvestrov, Yevhen Stankovych och Myroslav Skoryk – ingick, liksom stycken av Leonard Bernstein, George Gershwin och Vasyl Barvinsky.

Foto: Mikael Karlin

Mezzo-sopranen Anne Sofie von Otter, tillsammans med gitarristen Fabian Fredriksson, stod för en otroligt innerlig tolkning, inklusive den ukrainska vaggvisan “Sömnen vandrar”, som inspirerade den amerikanska kompositören George Gershwin att 1935 skriva sin berömda “Summertime” till operan “Porgy and Bess”. Gershwin komponerade stycket efter att ha hört den ukrainska vaggvisan, framförd av Ukrainas nationalkör under ledning av Oleksandr Kosjytz i New York 1929.

Foto: Mikael Karlin

Framförandet av dikter av Paul Celan och Lesja Ukrainka, tolkade av den svenska skådespelaren Stina Ekblad, blev ett unikt inslag under kvällen. Ett specialbeställt översättningsarbete av Paul Celans dikt till svenska, gjort av Katarina O’Nils Franke, förstärkte den emotionella laddningen.

Foto: Mikael Karlin

Publiken tog emot både Lviv-orkestern och de svenska artisterna med enastående värme och entusiasm, och kvällen blev en oförglömlig upplevelse fylld av passion, virtuositet och okuvlig styrka.

Föregående
Föregående

Kazymyr Malevytj och ukrainsk modernism. Varmt mottagande på European Festival: Ukrainian Spring 2025

Nästa
Nästa

Ukrainsk litteratur – vägen till synlighet