Musik, poesi och röster från Kharkiv – staden som vägrar tystna
Den 19 oktober i Barockhallen på Historiska museet i Stockholm hölls evenemanget Kharkiv – Ukrainas okuvliga kulturella fäste – en musikalisk och historisk resa till staden som fortsätter att skapa och försvara sin kultur trots ständiga ryska bombningar. Publiken fick följa Kharkivs historia – från kosacktiden till den tragiskt avbrutna blomstringen under 1920–30-talen, genom andra världskrigets prövningar och vidare till nutid.
Ciceron för kvällen var Yuliia Nikolaievska, professor i konstvetenskap och vicerektor vid Kharkivs Nationella Universitet för Konst.
Kvällen öppnades av Kateryna Kurdinovska, sångerska i folkmusikgruppen Muravskyi Shliakh och forskare vid Kharkivs Nationella Universitet för Konst. Hon framförde traditionella sånger från Slobozhanshchyna – regionen kring Kharkiv – i dess ursprungliga stil, en sällsynt och ålderdomlig sångtradition som bevarats genom generationer.
Därefter följde Yevheniia Piddubna med en presentation av den kharkivska banduran – ett traditionellt ukrainskt stränginstrument som utvecklades i Kharkiv i början av 1900-talet. Till skillnad från den kyivska banduran spelas den kharkivska varianten fritt med båda händerna över hela strängregistret, vilket ger ett rikare och mer dynamiskt klangspektrum.
Programmet fortsatte med verk av två framstående klassiska kompositörer från Kharkiv, vars musik är djupt förankrad i den europeiska traditionen. Petite Ballade av Fedir Yakymenko framfördes av klarinettisten Ruslan Kashyrtsev och pianisten Oleh Kopeliuk, följd av Serhij Bortkevychs Ballad, framförd av Kopeliuk med virtuositet och innerlig känsla som möttes av varma ovationer från publiken.
Ett särskilt ögonblick ägnades åt Den avrättade renässansen – den generation av ukrainska författare, konstnärer och kompositörer som fängslades, fördrevs eller avrättades under 1930-talets sovjetiska förföljelser. Joseph Schillingers Sorgemarsch blev en musikalisk påminnelse om dessa brutalt tystade röster.
Stina Ekblad, en av Sveriges mest framstående skådespelerskor, läste dikter ur den nyutgivna antologin Den avrättade renässansen, vars svenska utgåva presenterades under kvällen. Boken är den första svenska utgåvan som representerar Ukrainas kulturarv.
Programmet fortsatte med Mark Karminskyis Jewish Prayer för soloviolin, känsligt framfört av Ihor Cherniavskyi, och kulminerade i Ruslan Kashyrtsevs Ukrainian Fantasy för violin, klarinett och piano fyrhändigt – en livfull hyllning till Ukrainas musikaliska själ, framförd av verkets kompositör Ruslan Kashyrtsev (klarinett) tillsammans med Ihor Cherniavskyi (violin) samt Ihor Sediuk och Oleh Kopeliuk (piano).
Kvällen avslutades med Dmytro Malyis The Last Song of the Angel – ett verk skrivet under det pågående kriget, där starka videobilder fördjupade den musikaliska reflektionen
Kvällen fick också en visuell inramning genom Nikita Titovs affischer – verk som blivit symboler för Ukrainas motståndskraft.
Efter konserten följde ett varmt mingel där publiken kunde möta de medverkande och för första gången köpa den nytryckta antologin Den avrättade renässansen.