Opera och musikalisk historia – en hyllningskonsert till Modest Menzynsky och Solomija Krushelnytska

Som en del av European Festival: Ukrainian Spring 2025 arrangerades den 8 maj en stämningsfull opera- och romanskonsert i Guldfoajén på Kungliga Operan, tillägnad två av de mest framstående operastjärnorna från början av 1900-talet – tenoren Modest Menzynsky och sopranen Solomija Krushelnytska, båda från Ukraina.

Foto: Bengt Gustafsson

Konserten erbjöd ett exklusivt program med italienska, tyska, franska och ukrainska arior, samt sydafrikanska och ukrainska sånger. Den internationellt erkända sopranen Sofia Soloviy framförde stycken ur Solomija Krushelnytskas repertoar och visade, genom sin uttrycksfulla tolkning och silvriga röst, en musikalisk mognad och vokal virtuositet som gjorde hennes prestation fullt ut värdig Krushelnytskas arv. Hon ackompanjerades av den ukrainsk-österrikiska pianisten Jeanne Mikitka, vars känsliga spel förhöjde hela upplevelsen.

I slutet av sitt framträdande tackade Sofia Sverige för sitt stöd till Ukraina och framförde som ett särskilt tack ett rörande stycke – Min kära mamma, en ballad av Platon Maiboroda med text av Andriy Malyshko. Hennes tolkning rörde hela salen till tårar.

Foto: Bengt Gustafsson

Den sydafrikanske barytonen Luthando Qave imponerade med sina virtuosa, uttrycksfulla och karismatiska framföranden av välkända arior av G. Bizet, W.A. Mozart och G. Verdi. Hans framförande av Mykola Lysenko’s romanser ”Det gör mig inget” och ”Lys inte, månen” var så innerliga att det kändes som om han förstod varje ord och framförde sångerna med en sådan inlevelse, att det nästan kändes som om han var från Ukraina själv.

Foto: Bengt Gustafsson

Publiken belönade båda sångarna och pianisterna med högt jubel och entusiasm. Bland publiken fanns flera ättlingar till Modest Menzynsky, som idag bor i Sverige och värnar om arvet efter sin enastående förfader.

Ciceron för kvällen var Nils Göran Olve, som förde publiken på en levande resa genom de två sångarnas livshistorier och deras betydelse för den europeiska operascenen i början av 1900-talet.

Foto: Bengt Gustafsson

Foto: Bengt Gustafsson

Föregående
Föregående

Hyllning till Serge Lifar på Kungliga Operan – en legend i dansens historia

Nästa
Nästa

En annan dimension av ukrainsk musik – Alla Zahaikevych på KMH