Kharkiv – Ukrainas okuvliga kulturella fäste

📍 19 oktober, 16:00, Historiska museet, Barockhallen, Stockholm
Längd:
1 timme 20 min utan paus
Biljettpris: 230 kr

Foto: Olexandr Osipov

En musikalisk och historisk resa till Kharkiv – staden där människor fortsätter att skapa och försvara sin kultur, trots ständig terrorbombning.

BILJETTER

Från kosacktiden, då sångerna ekade över stäppen, följer vi filosofen Hryhorij Skovoroda i spåren och möter kompositörer och kulturtraditioner från Kharkiv som nått långt utanför Ukrainas gränser. Vi når fram till det livfulla – men brutalt avbrutna – kulturlivet på 1920- och 30-talen, den epok som fått namnet ”Den avrättade renässansen”.

Genom musik, poesi, konst och möten med dagens musiker från Kharkiv växer bilden fram av en stad, ofta omnämnd i nyheterna, där människorna vägrar låta kriget tysta deras röster. Att förstå Kharkiv är att förstå Ukraina, vars olika regioner i all sin mångfald är oupplösligt förenade av en levande kultur som trotsat århundraden av försök att utplåna den.

Kvällens ciceron är Yuliia Nikolaievska, professor i konstvetenskap och vicerektor vid Kharkivs Nationella Universitet för Konst.

Kateryna Kurdinovska, sångerska i folkmusikgruppen Muravskyi Shliakh och forskare vid Kharkivs Nationella Universitet för Konst, bekantar publiken med folkliga traditioner från Slobozhanshchyna – regionen kring Kharkiv – genom sånger framförda i regionens unika stil.

Oleksandr Savchuk, fil.dr. och forskare vid Nationella Karazin-Universitetet i Kharkiv, presenterar en unik kharkivsk bandura och visar den spelteknik som utvecklats kring den – en tradition som växte fram i Kharkiv och som kännetecknas av ett fritt spel med båda händerna över instrumentets hela register. Denna tradition utplånades nästan under 1930-talets sovjetiska förföljelser, men fick nytt liv efter Ukrainas självständighet. Oleksandr Savchuk låter oss både uppleva instrumentets klang och berättar dess historia.

Vi får njuta av framträdanden av pianisterna Ihor Sediuk och Oleh Kopeliuk, båda professorer vid Kharkivs Musikakademi och välkända ukrainska pianister. De har turnerat i ett flertal europeiska länder, bl.a. Polen, Belgien, Tjeckien, Frankrike, Italien, Spanien och Kroatien.

Vi får även möta violinisten Igor Cherniavskyi och klarinettisten Ruslan Kashyrtsev, båda professorer vid Kharkivs musikakademi.

Nikita Titovs posters ger kvällen en visuell dimension – hans konst har blivit en symbol för Ukrainas motståndskraft. Hans krigsrelaterade affischer har väckt internationell uppmärksamhet, och verket Frontline, med en soldat och en sjukvårdare, har prytt både ett frimärke och ett mynt i Ukraina.

Tillsammans tar de medverkande publiken på en resa genom Kharkivs komplexa historia och ger möjlighet att få en glimt av vardagen i en stad vars röst fortsatt ljuder klart, trots alla försök att tysta den.

Under kvällen presenteras även diktantologin Den avrättade renässansen. För första gången får svenska läsare möta denna epok i bokform – en epok där de röster som berövades sina liv, sin frihet och sitt språk åter träder fram i världslitteraturen.

Stina Ekblad

Stina Ekblad

Ur denna unika antologi kommer skådespelerskan Stina Ekblad att läsa dikter – som vävs samman med musiken och blir en del av konsertens berättelse.

Under 1920-talet uppstod i Ukraina en hel generation av författare, konstnärer och filmskapare som förde sitt skapande till en höjd av modernism och experimentlusta i nivå med Europas främsta. Denna korta tidsperiod rymde en sådan mängd konstnärliga innovationer, kompromisslösa mästerverk och nyskapande röster att det kunde räcka för ett helt sekel.

Men på bara några år tystades alla dessa röster – fängslade, torterade, avrättade, fördrivna i en politisk logik där varje ord som inte lydde Moskva blev en förbrytelse. I ett halvt sekel var deras verk förbjudna och deras namn utplånade ur historien, tills de återuppväcktes efter Ukrainas självständighet.

För allra första gången, direkt efter tryck, erbjuds antologin till försäljning – exklusivt för konsertens besökare.


Med stöd av Region Stockholm och Helge Ax:son Johnsons stiftelse.
I samarbete med Ukrainas Ambassad i Sverige och Historiska museet.


Föregående
Föregående

Ukrainsk poet Artur Dron gästar Internationell författarscen i Göteborg

Nästa
Nästa

Uppsala Gitarrfestival 2025: Workshop med Marko Topchii - To be a musician from Ukraine